1 oktober 2024 Nieuwe subsidieregelingen voor laden van elektrische bedrijfswagens Bedrijven in Nederland kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die de overstap naar elektrisch vervoer moeten versnellen. Bedrijven in Nederland kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die de overstap naar elektrisch vervoer moeten versnellen. Behoefte aan laadpunten neemt toe Met het groeiende aantal elektrische bestel- en vrachtwagens neemt de behoefte aan laadmogelijkheden voor de transportsector toe, licht de de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) toe. 42 miljoen Euro subsidie De eerste regeling, de ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ (SPRILA), biedt vanaf dinsdag 42 miljoen euro aan subsidie. Deze regeling is gericht op bedrijven, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of distributiecentra, die laadpunten willen aanschaffen en installeren. MKB-bedrijven kunnen tot 40 procent van de kosten vergoed krijgen, terwijl grotere ondernemingen tot 20 procent subsidie ontvangen. Extra subsidie mogelijk Daarnaast kunnen bedrijven extra subsidie aanvragen voor een stationaire batterij als er onvoldoende netcapaciteit beschikbaar is. Deze batterijen kunnen overdag worden opgeladen om ‘s nachts voertuigen van stroom te voorzien. Ook is er financiële ondersteuning beschikbaar voor het inhuren van extern advies bij de aanleg van laadpunten. Tweede regeling Op 1 oktober start een tweede regeling, de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’ (SPULA). Deze regeling, waarvoor 15 miljoen euro is uitgetrokken, is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar wegvervoer. SPULA ondersteunt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen, met als doel een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Verduurzamen transportsector Met de subsidieregelingen wil de overheid bedrijven stimuleren om sneller over te stappen naar elektrisch vervoer en zo de transportsector verder verduurzamen.